دانستنی های کرم ابریشم
 
دانستنی ها
از این که سایت ما را انتخاب کردید متشکریم

کرم ابریشم یا کرم پیله، که همان نوزاد پروانه است، از آن جهت اهمیت دارد که از آن ابریشم تهیه می‌شود.
رشد
کرم‌های ابریشم بسیار گرسنه هستند. آنها در تمام روز و شب از برگ‌های توت سفید تغذیه می‌کنند. از تخم درآمدن کرم‌های ابریشم ۱۰ روز طول می‌کشد. زمانی که رنگ سرش به تیرگی گرایید بدان معنی است که زمان آنست که پوست اندازی کنند. پس از طی ۴ مرحله پوست اندازی بدن آنها به آرامی زردتر می‌شود و پوست بدن مستحکم تر می‌شود، آنها در این مرحله تبدیل به شفیره می‌شوند. در مرحله شفیرگی کرم ابریشم شروع به تولید پیله می‌کند و بعد از شفیرگی تبدیل به پروانه می‌شوند.
ابریشم
پیله از ۳۰۰ تا ۹۰۰ متر ابریشم اولیه تشکیل شده‌است. این الیاف بسیار نازک هستند. برای تهیهٔ حدود ۵۰۰ گرم ابریشم ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پیله مورد نیاز است. اگر به پیله اجازه رشد بیشتر داده شود این حشره با ایجاد سوراخی خود را از آن خارج خواهد کرد و با این سوراخ پیله دیگر قابل استفاده نخواهد برای جلوگیری از این موضوع آن را در آب گرم می‌جوشانند. این عمل باعث مرگ نوزاد می‌شود.
پرورش کرم ابریشم و اهمیت اقتصادی و اجتماعی آن در ایران
کرم ابریشم از زمانهای قدیم در مشرق زمین ، در مغرب و شرق آسیا در روی درختان توت بطور وحشی زندگی می کرد و از برگ درختان توت تغذیه می نمود . آنچه مسلم است این حشره اولین بار در چین اهلی شده است . سپس از چین به کره و ژاپن برده شد و به دنبال آن به هند و شوروی سابق راه یافت . اصولاً نوغانداری یک فعالیت روستائی می باشد که با حمایت دولت توسعه یافته است . فرش های ابریشمی ترکیه بسیار گرانبها بوده و منبع ارزی مناسبی برای این کشور می باشد . در ایران شکوفائی صنعت ابریشم از دوران ساسانیان شروع و در دوران صفویه به اوج خود رسیده است .
در حال حاضر در ایران سه کارخانه ابریشم کشی وجود دارد . در خصوص ویژگی های اقتصادی صنعت نوغانداری قابل ذکر است که سرمایه گذاری در این رشته در مقایسه با پاره ای از فعالیت های تولیدی کمتر بوده و زمان بازگشت سرمایه این رشته بسیار سریع است و کشت و کار توت در غالب خاکها و با کیفیت مختلف توپوگرافی و شرایط فنی متفاوت ، امکان پذیر است . هم چنین در توتستان ها نیاز شدید به ماشین آلات وجود ندارد و کشت توت در کنار کانال های آبیاری ، حاشیه رودخانه ها و آبراه ها و مزارع عملی است و ارزش افزوده فعالیت های پرورش کرم ابریشم قابل توجه و بازگشت سرمایه گذاری سریع است . این فعالیت امکانات تأمین مواد اولیه برخی از صنایع نساجی ، قالی بافی ، پزشکی ، نظامی و مخابراتی را فراهم می سازد .
از نظر اجتماعی پرورش کرم ابریشم علاوه بر ایجاد امکان استفاده از تمامی نیروهای فعال ، امکان بکارگیری بخش غیر فعال جامعه روستائی ، زنان ، کودکان و سالخوردگان را که توان کارهای کشاورزی را ندارند فراهم ساخته و حرفه ای است کارگر طلب و اشتغال زا . از طرفی این حرفه با فراهم ساختن منبع درآمد اضافی برای روستائیان از مهاجرت آنها به شهر جلوگیری می نماید . براساس آخرین وضعیت موجود ، ایران با دارا بودن حدود 17000 هکتار توتستان و پرورش بیش از 200000 جعبه تخم نوغان محصول تولیدی پیله تر آن به 5000 تن رسیده است که این مقدار تولید موجب ایجاد درآمد جنبی برای بیش از 80000 خانوار روستائی شده که از این تعداد57 درصد سهم استان گیلان و 5/17 درصد سهم استان مازندران و 5/17 درصد سهم استان خراسان و 8درصد سهم سایر استانها می باشد .
مجموع درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی در زمینه پیله تر در سطح کشور بالغ بر 35 میلیارد ريال شده که سهم هر کشاورز نوغاندار حدود 437500 ريال می شود ( سال 1373 ) که این درآمد در فصلی از سال که هیچگونه منبع درآمدی نصیب کشاورز نمی شود در اختیار کشاورز قرار می گیرد و امید است که افزایش میزان پرورش آن به حدود بیست هزار تن پیله تر طی ده سال آینده پیله تر ، تعداد خانوار افزایش پیدا نموده و میزان تولید نخ ابریشم به سطح 3000 تن برسد . ..................

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 23 شهريور 1392برچسب:, :: 13:14
حسین و رضا

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانستنی ها و آدرس baradarandalton.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 49
بازدید ماه : 49
بازدید کل : 54918
تعداد مطالب : 107
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1



-->
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

Up Page
این صفحه را به اشتراک بگذارید

<



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب

.

خطاطي نستعليق آنلاين http://khanwars.static.xs-software.com/signatures/global/world_28/22924.jpg